środa, 31 marca 2021

Wielkanoc 🐰🐇🌻🌼🐑🐣🌹



 Witajcie kochani! 
🐰🐇🌻🌼🐑🐣🌹


Mamy dziś pierwszy kwietniowy dzień. 
Pamiętajcie, że dziś “Prima Aprilis” - dzień żartów i psikusów. 😊
Na początek zapraszam was do zabawy ruchowej do piosenki “Marcowe zajączki”. Zaproście rodziców, lub rodzeństwo do wspólnej zabawy! 😀  







 

 Poproście rodziców, by włożyli do koszyczka różne przedmioty, ozdoby związane z Wielkanocą np. zajączka, baranka, jajko, bukszpan itp. Następnie z przykrytego serwetką koszyczka z zasłoniętymi oczami wyjmujcie te przedmioty... spróbujcie je opisać i oczywiście odgadnąć o jaki przedmiot chodzi! Pamiętajcie by opisywać przedmiot całym zdaniem. Powodzenia! 😊  







Teraz posłuchajcie uważnie opowiadania Marty Jelonek.


“Wielkanocne tradycje”


    Było niedzielne popołudnie. Siedziałam sobie na kanapie i drapałam kotkę Frajdę za uszkiem, gdy nagle o czymś sobie przypomniałam. – Mamo! – Słucham, Natalko. Czy coś się stało? – Przypomniałam sobie, o co chciałam cię zapytać w piątek! Pani Marta prosiła, żeby każdy z nas dowiedział się od swoich bliskich czegoś ciekawego o zwyczajach wielkanocnych. Będziemy o nich jutro rozmawiać. Opowiesz mi coś? Proszę… – W mojej rodzinie zawsze wspólnie dekorowaliśmy koszyk ze święconką. Ciocia Ela i ja uwielbiałyśmy ozdabiać pisanki. Zwłaszcza gdy pomagała nam w tym babcia Zosia. Babcia potrafi ła pięknie wycinać, a ciocia i ja naklejałyśmy jej kolorowe wycinanki na wydmuszki. Trzeba było to robić bardzo delikatnie, żeby nie zgnieść cienkiej skorupki. Czasem się nie udawało, ale śmiechu zawsze było co niemiara! W pudełku z pamiątkami mam jeszcze jedną lub dwie wspólnie zrobione nalepianki. – Pamiętam, jak razem z wujkiem Antkiem bawiliśmy się w wybitki – wtrącił tato. – Stukaliśmy się czubkami jajek albo toczyliśmy pisanki po stole, tak by się zderzyły. Wygrywał ten, którego jajko rozbiło pisankę przeciwnika. Ale ja i tak najbardziej lubiłem śmigusa-dyngusa. Zwłaszcza jak z chłopakami oblewaliśmy z sikawek dziewczyny z klasy, a raz to nawet… – Lepiej nie kończ! Dobrze znam tę historię ze szkolnych lat – roześmiała się mama. – Wiesz co, Natko, mam lepszy pomysł… Moja bliska koleżanka j est historykiem sztuki i pracuje w muzeum etnograficznym. Wiem, że od wielu lat interesuje się tradycjami i zwyczajami wielkanocnymi, nawet napisała o nich książkę. Zadzwonię do niej, może znajdzie chwilę i opowie ci o czymś naprawdę ciekawym. No i mama zadzwoniła. Pani Gosia na szczęście miała czas i chętnie opowiedziała mi o wielkanocnych zwyczajach z różnych regionów Polski. O wybitkach, palmach, pogrzebie żuru i śledzia, Siudej Babie, Pucherokach i Dziadach Śmigustnych, Emausie i Rękawce… Długo opowiadała, a ja coraz bardziej się martwiłam, że nic nie zapamiętam. Z tego wszystkiego już płakać mi się zachciało. Może nawet chlipnęłam sobie do telefonu, bo pani Gosia przerwała swoje opowiadanie. Zaproponowała, że jak tylko pani z przedszkola się zgodzi, to ona może do nas przyjść i pokazać nam zgromadzone przez siebie ilustracje i zdjęcia strojów wielkanocnych przebierańców. Pani Marta bardzo się ucieszyła , gdy usłyszała o propozycji pani Małgosi i zaprosiła ją do naszej grupy. Oglądaliśmy zdjęcia, słuchaliśmy ciekawostek o wielkanocnych zwyczajach i ludowych przyśpiewek. Nawet Tadzio zapomniał o zadawaniu głupich pytań, chociaż wcześniej obiecywał, że zapyta, czy śmigus-dyngus to kuzyn piegusa Tytusa, czy smerfa Zgrywusa! Pani Gosia zaprosiła całą naszą grupę do siebie do pracy, do muzeum etnograficznego. Obiecała, że pokaże nam różne ozdoby wielkanocne i elementy tradycyjnych strojów. Nauczy nas także robić prawdziwe pisanki, drapanki i kraszanki. Już nie mogę się doczekać!





Wysłuchaliście uważnie? Spróbujcie więc odpowiedzieć na kilka pytań: 

-O czym Natalka chciała porozmawiać z mamą?

- Który spośród wielkanocnych zwyczajów lubiła mama, a który tato?

-Kim jest i gdzie pracuje pani Małgosia? 

-O jakich zwyczajach świątecznych opowiadała Natalce? 

-Po co pani Gosia zaprosiła dzieci do muzeum etnograficznego?





Przejdźmy teraz do krótkiej historyjki obrazkowej. Waszym zadaniem jest próba odczytania napisów w dymkach. Gotowi?










Jak myślicie, jakie emocje towarzyszyły bohaterom w każdej z tych sytuacji? 
Spróbujcie też wymyślić tytuł dla tej historyjki. 


Nadszedł czas na pracę plastyczną. Stworzycie śliczne kurczaczki. Potrzebować będziecie: – małe słoiczki, klej magic, żółtą bibułę, czerwoną kartkę, białą kartkę, czarny pisak, kolorowe piórka i nożyczki.

Instrukcja: Potnijcie paski żółtej bibuły i włóżcie je do słoika. Zamknijcie słoik i postawcie do góry dnem. Następnie doklejcie oczy, dziób i kolorowe piórka jako skrzydełka. Gotowe!

       źródło: www.eduzabawy.com



Bardzo dobrze wykonaliście wszystkie zadania. Nie zapomnijcie o porządkach po skończonej pracy oraz o myciu rąk. :)

Nadszedł czas na codzienną dawkę ruchu na świeżym powietrzu. Pamiętajcie, by bezpiecznie korzystać ze sprzętów na placach zabaw oraz waszych podwórkach. 

Chętne dzieci mogą rozwiązać wielkanocne rebusy oraz wykonać kilka ciekawych kart pracy... :) 










Wszystkie zadania wykonane. Teraz czas na odpoczynek oraz zabawę swobodną. Pamiętajcie, by po skończonej zabawie odłożyć zabawki na miejsce. 

 "Do zobaczenia jutro". :) 

Pani Paulina
Pani Martyna














wtorek, 30 marca 2021

Wielkanoc cz. III 🐣🐏🐰

 Dzień dobry wszystkim 😊

Dzisiaj zaczniemy od poznania tradycji wielkanocnych na podstawie ilustracji.
Poproście rodziców lub starsze rodzeństwo, aby przeanalizowali z wami obrazki a następnie przeczytali opisy wyjaśniając symbolikę.





















Porozmawiajcie z rodzicami i zapytajcie jak wyglądały święta, gdy byli w waszym wieku a jak wyglądają święta teraz. Czy coś się zmieniło? Oraz jakie tradycje podtrzymywane są do dziś? 😊 

Spróbujcie ułożyć zdania z wyrazami zajączek, baranek, pisanka, koszyczek, kwiatki. Wskażcie proszę ilość słów w zdaniu. Podzielcie wyrazy na sylaby a chętni na głoski. Określcie pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazach.

Czas na zabawę ruchową z wykorzystaniem muzyki oraz filmu instruktażowego.
Może kogoś z domowników zaprosicie do wspólnej zabawy? 😉

Kochani zachęcam Was również do zabawy badawczej :

 Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka


- Oglądanie skorupki jajka przez lupę,
- Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego,
- Osoba dorosła rozbija przed dziećmi jajko, dzieci oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.

Osoba dorosła pokazuje dzieciom dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podają swoje propozycje. Następnie osoba dorosła wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.

Kolejne zadanie na dziś - praca plastyczna 😊

Wielkanocne zajączki
Do wykonania zajączków będziecie potrzebowali :
- rolkę papierową,
- ulubiony kolor farby,
- dwie plastikowe łyżeczki,
- czarny marker 
-przyklejane oczy,
- białą plastelinę lub pomponik do wykonania noska,
- dwa małe prostokąty wycięte z papieru do zrobienia ząbków.

Zachęcamy do wybrania i wykonania kart pracy dla siebie :

Na koniec zapraszamy do zabawy zakręć kołem i wykonaj poprawnie zadania 😊

Przyjemnego i słonecznego dnia Kochani 😘


Pozdrawiamy serdecznie
Pani Paulina💗
Pani Martyna💙





Religia

 Temat: Pan Jezus umiera na krzyżu z miłości do nas.  

WIELKI PIĄTEK

 

Moje kochane Przedszkolaki z grupy VII,

Drodzy Rodzice i Dziadkowie, a także starsze Rodzeństwo – wszyscy pomagający Najmłodszym.


Rozpoczynamy jak zawsze prosząc o opiekę naszych Aniołów Stróżów. (Jeżeli już ktoś umie, może też pomodlić się modlitwą „Zdrowaś Maryjo”)


+ W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Amen.

Aniele Boży, stróżu mój,

Ty zawsze przy mnie stój.

Rano, wieczór, we dnie, w nocy

Bądź mi zawsze ku pomocy,

Strzeż duszy, (i)  ciała mego,

(i) zaprowadź mnie do żywota wiecznego. Amen.

+ W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Amen.

 

Zaczynamy.


Ostatnio pisałam Wam o Wielkim Czwartku i Ostatniej Wieczerzy Pana Jezusa z Apostołami. 


Przypomnijcie sobie co się wtedy wydarzyło i obejrzyjcie dwuminutowy film:

https://youtu.be/7O5ENyM0lus


Niestety, jeden z Apostołów imieniem Judasz wydał Pana Jezusa za 30 srebrników (takimi pieniędzmi wtedy się posługiwano). Tuż po Ostatniej Wieczerzy rzymscy żołnierze, gdy Pan Jezus poszedł się modlić do Ogrodu Oliwnego, pojmali Go i uwięzili. Uczeni Żydzi chcieli śmierci Pana Jezusa, dlatego prosili Piłata, który rządził w imieniu rzymskiego cesarza, by wydał taki wyrok.

Obejrzyjcie kolejny krótki film (2 minuty) i zobaczcie, co się wydarzyło:

https://youtu.be/IoUOWyQP6j4


To bardzo smutne…

Każdy z nas ma prawo zapłakać i zawołać: dlaczego tak się stało? 

Czy nie było nikogo, kto kochał Jezusa? 


Przypomnijcie sobie nasze ostatnie spotkanie w przedszkolu. Pamiętacie?

Tak! Był ktoś, kto się nie wystraszył, kto nie uciekł, kto nie zaparł się, że zna Pana Jezusa – to najmłodszy z Apostołów św. Jan. To on razem z Mamą Pana Jezusa - Maryją - stał dzielnie pod krzyżem. Był do końca ze swoim Mistrzem, bo bardzo go kochał.

Kolorowanka z naklejkami. Wielkanoc

My także kochamy Pana Jezusa, pamiętamy o Jego śmierci i szanujemy Jego Krzyż, który jest dla wszystkich ludzi znakiem zbawienia.


Dlatego zaśpiewajcie, proszę, naszą wielkopostną piosenkę „Rysuję krzyż” Waszym najbliższym w domu (Rodzicom, Rodzeństwu, Dziadkom...). Postarajcie się śpiewać i pokazywać. 


Zapamiętajcie: 

„Za krzyżem drzwi, do nieba drzwi”… ale o tym powiem Wam więcej na naszym kolejnym spotkaniu.


Do zobaczenia niedługo.

Szczęść Boże!


Wasza Pani Agnieszka


poniedziałek, 29 marca 2021

Wielkanoc 🐰🐇🐰

 

Witajcie kochane dzieci!


Wtorkowy poranek rozpoczniemy od zabawy ruchowej „Boogie Woogie”.



Czas na zagadkę!

Spróbujcie ją rozwiązać, a dowiecie się co będzie królowało na dzisiejszych zajęciach!

 

Na święta Wielkiejnocy

przywdziewa barwny fraczek.

W kwiatki, wzorki, plamki

albo piękny szlaczek.

Tak, to oczywiście….. PISANKA!




 

Przejdźmy do zabawy matematycznej. Potrzebować będziecie pisanki (lub kolorowe pomponiki, guziki), organizer na jajka oraz karty z cyframi i znakami działań.

 

Poproście rodziców, aby wypowiadali treść zadań np. Ola miała 3 pisanki w swoim koszyku. Mama dołożyła jej jeszcze 6 pisanek. Ile pisanek ma teraz Ola? Wykonajcie zadanie poprzez włożenie do organizera odpowiedniej liczby „pisanek” oraz ułożenie obok działania i wyniku. Powtórzcie zadanie kilka razy, powodzenia!






Teraz poćwiczymy sobie trochę orientację w przestrzeni, zaproście rodziców lub rodzeństwo do wspólnej zabawy. Do tej zabawy będziecie potrzebować kolorowe pisanki z poprzedniego zadania.

Poproście rodziców by porozmieszczali jajka w pokoju, a następnie zamieńcie się w wielkanocne zajączki i ruszajcie na poszukiwanie ukrytych pisanek. Zadaniem rodziców lub rodzeństwa jest naprowadzenie was na ukryte jajka. Mogą oni w tym celu używać słów: : idź naprzód; skręć w lewo; skręć w prawo; zrób trzy kroki w bok.

Udało się? A więc czas na zamianę ról, wy ukrywacie w pokoju pisanki i wydajecie polecenia! 😊



Posłuchajcie też wesołej wielkanocnej piosenki i postarajcie się zapamiętać jej treść.


 




Po ciężkiej pracy nadszedł czas na odpoczynek na świeżym powietrzu. Pamiętajcie, ubierzcie się odpowiednio do aktualnej pogody! 😊

 

Zachęcam was również do wykonania zabawnych kart pracy:

https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2020/04/Gdzie-jest-kurcz%C4%85tko_.pdf

 

Chętne dzieci mogą wykonać kolorową pisankę wyszywankę.

Potrzebne będą: Kartka z bloku technicznego, dziurkacz, kolorowe wstążeczki. 



 Zadanie wykonane! :) 

Nie zapomnijcie posprzątać po skończonej pracy. „Widzimy się” jutro!

 

 Pani Paulina

Pani Martyna

 

 

 

 






Religia

 Temat: Jezus jest z nami ukryty w chlebie.  

WIELKI CZWARTEK                                    

 

Moje kochane Przedszkolaki z grupy VI i VII. Tym razem spotykamy się

zdalnie, a w zasadzie piszę do Was o tym, o czym mówilibyśmy na

zajęciach w przedszkolu. Pozdrawiam również bardzo waszych

kochanych Rodziców i Dziadków, o których wszyscy pamiętaliście

w modlitwie rozpoczynającej każde nasze spotkanie, a którzy dzisiaj

pomogą Wam dowiedzieć się czegoś nowego o Panu Jezusie.

Rozpoczynamy jak zawsze prosząc o opiekę naszych Aniołów Stróżów.

+ W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Amen.

Aniele Boży, stróżu mój,

Ty zawsze przy mnie stój.

Rano, wieczór, we dnie, w nocy

Bądź mi zawsze ku pomocy,

Strzeż duszy, (i) ciała mego,

(i) zaprowadź mnie do żywota wiecznego. Amen.

+ W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Amen.

 

Zaczynamy.

Opowiem Ci o Ostatniej Wieczerzy Jezusa z Apostołami.

Pamiętasz, jakie wydarzenie ostatnio poznałeś/łaś?

Tak, Pan Jezus wjechał do Jerozolimy w niedzielę. Nazywamy ją

Niedzielą Palmową. Rozpoczęła ona ostatni tydzień życia Pana Jezusa.

Kilka dni później Pan Jezus spotkał się wieczorem ze swymi uczniami w

miejscu zwanym Wieczernikiem – była to duża sala w domu Jego

przyjaciół. Jezus poprosił wcześniej uczniów, aby tam przygotowali

wieczerzę.

Kiedy wszystko było już przygotowane i nastał wieczór, Jezus zjadł z

uczniami ostatnią wieczerzę, w czasie której wziął chleb i powiedział:


„Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje”. (Jezus ma chleb w ręku)

Następnie wziął kielich i powiedział: „Bierzcie i pijcie, to jest kielich Krwi

mojej”. (Jezus ma w ręku kielich).

Dzień, w którym Pan Jezus ukrył się w chlebie, nazywamy Wielkim

Czwartkiem.

Od tego dnia Pan Jezus pozwolił swoim uczniom, a potem kapłanom

(księżom, biskupom), by powtarzali Jego słowa i gesty – wtedy za

każdym razem przychodzi i ukryty w chlebie pozostaje razem z ludźmi.

Podczas Mszy Świętej, gdy ksiądz mówi słowa „Bierzcie i jedzcie, to jest

Ciało moje”, przychodzi Pan Jezus. Z miłości do ludzi ukrywa się w

białym chlebie, który nazywamy Hostią. Dzieje się to podczas każdej

Mszy Świętej.

Odpowiedz:

– Po jakich słowach Pan Jezus zamieszkuje w Hostii?

– Kto może te słowa wypowiadać?

 

A teraz posłuchaj, czego Marcin dowiedział się od swojej mamy o

chlebie, w którym ukrył się Pan Jezus.

 „Mały chleb”

 

Mały chleb Marcin jadł z mamą kolację, biorąc do ręki kolejną kromkę

chleba. Nagle zapytał:– W kościele też jest Chleb, prawda mamo? Ale

dlaczego jest on taki mały?– Widzisz – poważnie odpowiedziała mama –

w tym Chlebie nieważna jest wielkość. Nie jest to chleb, który się je, by

zaspokoić głód. To jest Chleb dla serca, by stawało się lepsze.– Co to

znaczy? – pytał dalej Marcin.– To znaczy, że potrzebny jest on po to, by

ludzie żyli w pokoju i miłości. Marcin zaciekawił się.

– To ten chleb może dać miłość? – zapytał.– Tak, bo ten Chleb dał Pan

Jezus, a nawet więcej – On sam w nim się ukrył. Pierwszy raz stało się

to podczas Ostatniej Wieczerzy Pana Jezusa z uczniami w Jerozolimie.

(Opr. na podst.: J. Osterwalder Opowiedz mi o Panu Bogu, Warszawa

1993)

ZAPAMIĘTAJ:


W białym chlebie – Hostii, Pan Jezus przebywa w kościele ukryty w tabernakulum. Jest to najświętsze miejsce w kościele, dlatego przyklękamy, przechodząc obok niego. Przypomina nam o tym modlitwa, którą wypowiadamy, gdy wchodzimy do kościoła.

 „Niechaj będzie pochwalony Przenajświętszy Sakrament, teraz i zawsze, i na wieki wieków. Amen”.

Tej modlitwy naucz się na pamięć, poproś Rodziców albo Dziadków, by Ci w tym pomogli. 


Aby lepiej zapamiętać dzisiejszy temat możesz pokolorować obrazek poniżej: Ostatnia Wieczerza. 

Czy pamiętasz jak mieli na imię Apostołowie? Przypomnij sobie chociaż kilka. 


Pomoc: Imiona Apostołów Mt 10, 2-4 pod linkiem: 

https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=253

Do zobaczenia niedługo.

Szczęść Boże!

Wasza Pani Agnieszka


niedziela, 28 marca 2021

Wielkanoc 🥚🐣🐏

Witajcie Kochane Przedszkolaki  😍

Mamy przed sobą dwa tygodnie wirtualnych spotkań więc zachęcamy Was drogie dzieci do śledzenia naszego grupowego bloga z pomocą rodziców, aby umilić czas poza murami przedszkola 😊

Więc zaczynamy od zagadek, które nakierują Was na temat, o którym będziemy mówili w nadchodzącym tygodniu 😊

Zwierzątko bialutkie

z mięciutkim futerkiem.

Na wielkanocnym stole króluje.

BARANEK WIELKANOCNY

Kotki co na drzewie mieszkają

i wielkanocny stół ozdabiają.

BAZIE

Jedzeniem napełniony,

pięknie przystrojony.

Tuż przed Wielkanocną

do kościoła jest niesiony.

KOSZYCZEK

Żółciutki jak słoneczko

symbol wielkanocny.

Wyskakuje z jajeczka

ten ptaszek radosny.

KURCZACZEK

Jakie święto wiosną obchodzimy,

podczas którego jajka pięknie zdobimy

WIELKANOC


Naszym tematem przewodnim w tym tygodniu będą zbliżające się święta Wielkanocne. Nie zabraknie również zabaw ruchowych z wykorzystaniem muzyki, zabaw logopedycznych z wesołym króliczkiem oraz wiele innych ciekawych propozycji do wspólnego spędzenia czasu 😊

Zapraszam do prezentacji przygotowanej przez Panią Monię, która opowie Wam o świętach i tradycjach wielkanocnych 😉


Czas na zabawy wielkanocne w domu do wyboru 😉



Czas się poruszać więc zapraszam na gimnastykę z wykorzystaniem filmiku instruktażowego 💪


Na koniec kilka propozycji kart pracy dla chętnych dzieci :
 

Miłej zabawy Kochani!😊 

Pozdrawiamy
Pani Paulina💗
Pani Martyna💚

Źródło:
blog Pani Monia
youtube
Przewodnik Metodyczny PWN

Wiosenna nauka przez zabawę 🌺😊

 Nasze wspólne wiosenne zabawy przed dwutygodniową przerwą 😉

Trzymam mocno kciuki, żeby ten czas prędko zleciał i do zobaczenia w naszej pięknej i kolorowej sali wypełnionej Waszymi uśmiechami 😍😘

Przesyłam serdeczne pozdrowienia i całuski 😘😘😘